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SCUOLA DELL’INFANZIA POLLICINO
Nuova scuola materna
Rivalta (TO), IT, 2008
con AI Studio
Cliente: Comune di Rivalta
 
Il progetto per la nuova scuola dell’infanzia di via Brodolini, vincitore di un concorso di progettazione, è stato completato nel 2007. Il progetto nasce dalla sfida di coniugare architettura e pedagogia per creare uno spazio di “auto-apprendimento”, non un semplice involucro vuoto ma uno spazio educativo, psicologico e culturale, in grado di fornire stimoli, creare percorsi di crescita differenti, sviluppare le percezioni e le attività cognitive dei piccoli fruitori. Le scelte progettuali (forme, materiali, colori, arredi…) sono finalizzate a costruire un luogo suggeritore di azioni, pensieri, interpretazioni, emozioni. L’edificio nasce dalla composizione di alcuni elementi volutamente fuori scala, resi quasi “eccessivi”, ridondanti e semplificati nelle loro forme geometriche e nel loro accostamento, come i pezzi di un gioco di costruzioni. Il grande tetto aggettante, sovradimensionato, i coni metallici “appoggiati” sulle falde, i tozzi pilastri in cemento, le travi metalliche forate…
 
Courtesy of Laura Cantarella
http://www.lauracantarella.it/
 
 
 
NURSERY SCHOOL POLLICINO
Rivalta, Torino-Italy
2008
 
Cliente: Città di Rivalta
 
In 2003 the firm won the competition for the new nursery school situated in via Brodolini, published by the municipality of Rivalta. The project is the result of the combination of some elements deliberately out of scale, excessive, redundant and simplified in their geometrical forms and their arrangement, like the pieces of toy blocks.The big cantilevered roof, the metal cones placed on the pitched roof, the stocky concrete pillars, the perforated metal beams… The curvy wings covered by large gables intersect in L-shape and open to the south, enclosing a wide garden with trees. The nursery’s entrance is at an intersection with the two wings: a wide reception area functions as a space/threshold between the adult world and the children’s world. A curvy wall with niches which can be equipped to become playing areas, defines the perimeter of this space and permits the access to the four classes and the nap area.The wide sliding glass doors open up onto the big garden, whereas the class rooms compenetrate while maintaining the subdivisions required by the learning activities: playing areas, nap areas, changing rooms and water rooms with large and round water basins all benefit from the light pouring from cones situated on the roof.
 
Courtesy of Laura Cantarella
http://www.lauracantarella.it/

 

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